Harmonogram

23. 4. 2025 – Zahájení příjmu přihlášek.

8. 8. 2025 – Uzávěrka registrace

11. 8. 2025 – Zahájení nastudování přihlášených obalových exponátů odbornou porotou.

22. 8. 2025 – Poslední den na doručení vzorku obalového exponátu (mimo dohodu).

26. - 28. 8. 2025 – Hodnocení odbornou porotou. Odborná porota posuzuje obaly z pohledu inovace, ochrany produktu, požadavků uživatelů a dopadu na životní prostředí, ale také z pohledu legislativy a marketingu.

28. 8. 2025 – Neformální After Party. Pro přihlašovatele, porotu a přátele obalů. Na Afterparty budou neformálně oznámeni vítězové soutěže.

13. 9. 2025 – Dodání podkladů pro trofeje oceněných exponátů

16. 10. 2025 – Slavnostní vyznamenání oceněných exponátů a předání trofejí a certifikátů

Od okamžiku přihlášení až do srpna 2025 – Propagace a představení finalistů soutěže.

Předávání ocenění

Zástupcům společností oceněných exponátů v soutěži Obal roku 2025 budou předány trofeje a certifikáty v říjnu 2025 na Obalovém galavečeru. Během slavnostního galavečera budou vyhlášeni držitelé zlaté, stříbrné a bronzové Ceny předsedkyně poroty Obal roku 2025 a dalších speciálních ocenění.

Organizace soutěže

Iva Werbynská: +420 730 173 101, iva.werbynska@syba.cz

Kategorie

Obdobně jako v celosvětové soutěži WorldStar, která OBALU ROKU udělila certifikaci, přičemž úspěch v lokální soutěži je jediným způsobem jak vstoupit do soutěže světové, jsou přihlášená obalová řešení členěna dle oblasti použití do kategorií:

Speciální ocenění

  • Cena ministra životního prostředí

Ocenění udělené ministrem životního prostředí, panem Mgr. Petrem Hladíkem

  • Cena předsedkyně poroty

The Best Of The Best tří TOP obalových řešení; zlatá, stříbrná a bronzová cena.

  • Cena udržitelnosti
Patronát:

Nejlepší obal z pohledu recyklovatelnosti, tříditelnosti, znovupoužitelnosti.

  • Cena veřejnosti

Na základě spotřebitelského hodnocení bude vybrán nejlépe hodnocený obal, který obdrží Cenu veřejnosti.

  • Packaging Print Prize

Ocenění za výjimečnou kvalitu / inovaci v oblasti potisku obalu.


Partneři soutěže

Partneři

Generální partner

Stříbrní partneři

Bronzový partner

Partneři

Partner třídění

Partner třídění na Slovensku

Spolupracující organizace

Hlavní mediální partneři

Kritéria hodnocení

V soutěži Obal roku jsou přihlášené obaly hodnoceny podle několika klíčových kritérií, která odrážejí různé aspekty obalového designu, inovace a udržitelnosti.

Více o soutěži

Každé z těchto kritérií hraje významnou roli při hodnocení přihlášených obalů do soutěže OBAL ROKU. Náročnost hodnocení je v různé váze těchto kritérií v hodnocených kategorií. Účastníci by měli při navrhování svých obalů zohlednit všechny aspekty, aby dosáhli co nejkomplexnějšího hodnocení. Cílem je, aby obaly, které získají status OBAL ROKU byly unikátní v česko-slovenském regionu a obstály i na mezinárodním poli a měly šanci získat světové hodnocení WorldStar Packaging Awards.

Míra inovace

Toto kritérium hodnotí originalitu a kreativitu v designu obalu, včetně inovativního použití materiálů a technologií. Hodnotí se jedinečnost nápadu a schopnost odlišit se od konkurence na trhu. Do míry inovace může přihlašovatel zahrnout nejenom inovativní designové prvky, ale v případě zdůvodnění toto kritérium může zahrnovat i inovaci z hlediska úspor materiálu, energií apod.

Funkčnost

Hodnotí se praktičnost obalu, jeho snadná manipulace a použitelnost pro uživatele. Důležité jsou ergonomie, bezpečnost a uživatelský komfort při manipulaci s obalem. Přihlíží se také na správné uvedení povinných informací na obale i na akcent marketingových funkcí. Hodnotí se, zda obal naplňuje funkci, pro kterou byl vytvořen: ochranná, manipulační a transportní, informační, marketingová. V této kategorii se hodnotí i shoda s předpisy, pokud obaly podléhají jakékoli legislativě (např. styk s potravinami, Zákon o obalech atd.).

Technické zpracování

Kritérium zahrnuje kvalitu materiálu, konstrukce obalu a jeho funkčnost. Kritérium zahrnuje i zhodnocení výrobního provedení v souladu s dosažitelnými technologiemi. Hodnotí se stabilita, odolnost a životnost obalu, stejně jako přesnost a kvalita provedení. V případě akcentu na materiál je potřeba vycházet z jeho vlastností, které přihlašovatel dokládá technickým listem, zkouškami z certifikovaných laboratoří apod. Technické provedení a funkčnost exponátu by měly odpovídat prezentovanému popisu a specifikaci.

Design a konstrukční podoba

Toto kritérium hodnotí grafickou a/nebo konstrukční podobu obalu, jeho vizuální a estetickou hodnotu v návaznosti na cílovou skupinu, pro kterou je určen a s ohledem na funkci obalu (viz kritérium Funkčnost) a typ obalu (prodejní, skupinový, přepravní). Důležitá je schopnost obalu odrážet identitu značky a přitažlivost pro zákazníky.

Hodnotí se vlastnosti obalu, které ovlivňují dodavatelský řetězec, resp. logistické procesy a toky

Hodnocení by mělo zohledňovat přínosy z pohledu příjemce obalového řešení, obalu nebo inovace. Z pohledu obalů jsou zásadní tyto oblasti logistiky - skladování, přeprava a manipulace. Vlastnosti a specifikace obalu: rozměry, tvar, pevnost obal.
Odolnost obalu vůči poškození klimatickými a mechanickými vlivy.
Rozměrová kompatibilita s dopravními prostředky, skladovacími systémy a dalšími logistickými standardy.
Způsobilost pro přepravu, manipulaci a skladování: značení, způsoby manipulace, stohovatelnost, shoda s předpisy, které regulují mezinárodní přepravu (např. nebezpečné zboží). V případě argumentace zkoušek (např. pádové, vibrační atd.), přihlašovatel dokládá certifikáty, technickými listy apod.

Udržitelnost a společenská odpovědnost

Udržitelnost je hodnocena z hlediska ekodesignu obalu, tj. snaha o prevenci (snižování zdrojů materiálu, spotřeby energie a vody) a recyklovatelnost obalu (včetně tříditelnosti spotřebitelem i na dotřiďovacích linkách). Společenská odpovědnost je hodnocena u obalů s charitativním přesahem.

Kritické funkce obalu

Při snaze o co největší udržitelnost obalu nesmíme zapomínat na jeho základní funkce: ochranu výrobku, snadnou manipulaci – komfort při používání obalu, přepravu, prodej – marketingový nástroj. A v neposlední řadě na jeho technickou proveditelnost i na množství informací, které na něm musí být uvedeny. Na druhé pomyslné misce vah je minimalizace dopadu obalu na životní prostředí.

Název soutěže se nepřekládá do angličtiny ani do jiných jazyků. Při použití v anglických textech lze získání ocenění zdůraznit opisem, například:

....our packaging is a winner of the Czech and Slovak packaging competition OBAL ROKU.

Vyhledávání